KOMUNIKAT - nauka stacjonarna
eMOCja jest w TOBIE
W bieżącym roku szkolnym w ZPEWiR odbywają się warsztaty tematyczne w ramach projektu "eMOCja jest w Tobie", realizowanego przez Fundację Edukacyjną „Siłaczka” z Łodzi. Spotkania odbywają się cyklicznie, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa oraz wytycznych epidemiologicznych. Młodzież bardzo chętnie uczestniczy w warsztatach.
Pierwszymi zajęciami był „Papier czerpany”. Dotyczyły one recyklingu makulatury. Uczniowie dowiedzieli się wielu ciekawych informacji nt. papieru oraz mieli możliwość własnoręcznie wytworzyć papier. Każdy uczestnik wykonał samodzielnie kartkę papieru czerpanego oraz ją ozdobił, co również mogło stanowić nietuzinkowy prezent na szczególną okazję.
W grudniu spotkaliśmy się z ekologią tworząc „Ekotorby”. Warsztaty, których celem było poszerzenie wiedzy ekologicznej poprzez realizację ciekawych zajęć plastycznych. Uczniowie mieli okazję odkrywać w sobie zdolności manualne, wykazać się kreatywnością i wrażliwością w stosunku do otaczającej nas przyrody. Zajęcia przybliżyły tematykę ekokonsumpcji, dokonywania odpowiedzialnych codziennych wyborów, rozpoznawania produktów i opakowań przyjaznych środowisku, a także każdy uczestnik mógł ozdobić własnoręcznie bawełnianą torbę. Uczniowie postanowili przekazać swoje prace, jako prezenty świąteczne dla najbliższych.
Kolejno stworzyliśmy „Ekokosmetyki”. Wychowankowie zostali zaproszeni do krainy czystości, w której mieli możliwość samodzielnego wytworzenia kolorowych, pachnących kul do kąpieli. Wszystko stworzone z bezpiecznych składników, które można znaleźć w domowej kuchni. Podczas warsztatów i długo po nich roznosił się w placówce piękny zapach stworzonych prac. A otoczone aromatycznymi zapachami dzieci utrwalały sobie nawyki dbania o codzienną higienę. Przygotowane kule stały się świetnym pomysłem na prezent. Uczniowie postanowili podzielić się swoimi pięknymi dziełami również z pracownikami ZPEWiR.
Na cyklu zajęć o komunikacji uczniowie uczyli się, jak efektywnie słuchać innych osób, przekonali się jak bardzo bariery komunikacyjne utrudniają kontakty z innymi oraz jak ważne znaczenie mają gesty i mimika. Uczniowie poznali również tajniki logopedii medialnej. Bardzo dobrze wychodziły im ćwiczenia dla aktorów. Wszystko było przekazane w formie zabaw, ćwiczeń dostosowanych do możliwości wychowanków. Zwieńczeniem był film pt. „Jak motyl”. Wychowankowie pozostali pod ogromnym wrażeniem tego materiału, długo po prezentacji przeżywali obrazy ukazane w filmie i komentowali go. Uznali, że mają ogromne szczęście, bo potrafią przekazać swoje myśli, pragnienia i potrzeby.
Wspólne warsztaty stały się okazją do integracji młodzieży, przeżycia wspaniałych chwil, poznania siebie nawzajem i ukrytych eMOCji.
Szkolny konkurs ładnego pisania
W listopadzie 2020 r. po raz kolejny w ZPEWiR w Stemplewie odbył się SZKOLNY KONKURSU ŁADNEGO PISANIA, który od lat cieszy się dużym zainteresowaniem wśród uczniów naszej placówki. Zadanie konkursowe polegało na pięknym i bezbłędnym przepisaniu wiersza Tadeusza Różewicza „Oblicze ojczyzny”. Ocenie podlegały: charakter pisma, poprawność zapisu, rozmieszczenie tekstu na stronie, wygląd pracy i staranność wykonania oraz dodatkowe walory estetyczne. Komisja konkursowa wyłoniła zwycięzców:
SOSW:
I miejsce – Wiktor W.
II miejsce – Wiktoria C.
III miejsce: Daria G.
MOS:
I miejsce – Roksana O.
II miejsce – Malwina S.
III miejsce – Oliwia T.
Ponadto jury wręczyło kilka wyróżnień.
Wszystkie nagrodzone prace były pięknie i bezbłędnie napisane oraz posiadały dodatkowe walory estetyczne. W dniu 22 grudnia 2020 r. laureaci w obecności dyrekcji placówki otrzymali dyplomy i nagrody rzeczowe.
Zajęcia stymulujące rozwój psychoruchowy – rytmika
Głównym zadaniem rytmiki u dzieci w wieku przedszkolnym jest wzbudzanie ciekawości muzycznej, która z czasem przekształca się w świadome przeżywanie muzyki np. poprzez śpiew czy taniec. Zajęcia rytmiczne posiadają formę zabawy. U dzieci nie wprowadza się terminologii muzycznej oprócz dźwięku oraz ruchu. Aktywność ruchowa dzieci w czasie zajęć z rytmiki eliminuje konieczność opisu słownego muzyki, po prostu to, co czują i słyszą, pokazują ruchem. Dzieci reagują na muzykę zachwytem i radością. Intuicyjnie klaszczą, tupią, pobudzają się lub uspokajają. Pod wpływem edukacji muzycznej te nieuświadomione reakcje mogą przekształcić się w świadome przeżywanie muzyki – np. w tańcu. Zajęcia rytmiki mają wpływ na zdolności muzyczne dzieci i na ich sprawność fizyczną oraz umysłową. Rozwijają emocjonalną i uczuciową sferę osobowości dziecka, kształcą wrażliwość muzyczną, ułatwiają dzieciom poznawanie otaczającą je rzeczywistość. Mają również wpływ na rozwój myślenia, mowy, wyobraźni oraz aktywności i inicjatywy. Ponad to, poprawiają pamięć wzrokową i słuchową, koordynację ruchową oraz przygotowują przedszkolaków do przyszłych występów publicznych. Rytmika sprawia, że dzieci zyskują umiejętność pracy w grupie, grają na prostych instrumentach muzycznych i mają kontakt z muzyką na żywo.