W naszej szkole od 2018 roku działa Szkolne Koło Wędkarskie. Założycielem i opiekunem koła wędkarskiego jest Ewa Krawczyk, Maciej Piszczałkowski oraz Piotr Kaźmierczak. Zajęcia zaplanowano zgodnie z potrzebami, zainteresowaniami, możliwościami i oczekiwaniami uczniów niepełnosprawnych intelektualnie oraz uczniów z Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii. Spełnienie oczekiwań uczniów wobec szkolnych zajęć sportowych poprzez umożliwienie im pogłębiania wiedzy i rozwijania umiejętności w obszarach, którymi są szczególnie zainteresowani, a przede wszystkim, które są dla nich atrakcyjne i dostępne ze względu na ich poziom intelektualny, sprawność i wydolność fizyczną. Wędkarstwo, które bije rekordy popularności wśród młodzieży stało się sposobem na spędzanie wolnego czasu, formą rozrywki, a także pewnego rodzaju oderwaniem od rzeczywistości. Młodzi ludzie i nie tylko próbują się w ten sposób wyciszyć, odnaleźć spokój wewnętrzny, zastanowić się nad sobą i swoimi życiem. Takie podejście do problemu, a przy okazji poznanie zasad i norm prawidłowego zachowania w naturalnym środowisku w moim przeświadczeniu jest konieczne, tzn. wspieranie młodzieży niepełnosprawnej w rozwijaniu nowej pasji zwiększa integrację ze środowiskiem lokalnym, co w konsekwencji prowadzić będzie do poprawy funkcjonowania społecznego. W 2018 roku udało nam się pozyskać sprzęt wędkarski z LGD „Z Ikrą” w Parzęczewie, dzięki temu młodzież poznaje techniki wędkarskie na profesjonalnym sprzęcie.
Celem głównym funkcjonowania Koła Wędkarskiego jest:
Poznanie technik wędkarskich, metod połowu różnych gatunków ryb, sprzętu wędkarskiego, przepisów PZW i zasad obowiązujących na stanowiskach wędkarskich oraz nauka doboru i przygotowania sprzętu, przynęt i łowiska, realizacja zasady wędkarstwa wyczynowego "złów i wypuść". Oprócz zajęć typowo wędkarskich uczniowie poznają najbliższe środowisko, piękno przyrody i historię naszego regionu.
Cele szczegółowe:
- rozbudzanie zainteresowań krajoznawczych - wędkarskich,
- poznanie walorów obszarów przyrodniczych najbliższego regionu i jego okolicy,
- kształtowanie szacunku do obiektów mających wartość kulturową dla naszego regionu,
- motywowanie do aktywnego spędzania wypoczynku,
- poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach,
- upowszechnianie zasad ochrony środowiska naturalnego oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody,
- wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania,
- integracja wychowanków ze środowiskiem naturalnym,
- propagowanie wśród społeczności szkolnej zachowań proekologicznych,
- propagowanie wędkarstwa rekreacyjnego jako formy spędzania czasu wolnego,
- utrwalanie zasad bezpiecznego wypoczynku nad wodą,
- kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości dzieci i młodzieży szkolnej,
- przeciwdziałanie zjawiskom patologii społecznej.
Zakładane efekty:
- podniesienie sprawności fizycznej uczniów,
- wdrożenie do samodoskonalenia się i pracy nad sobą,
- wzrost świadomości uczniów w zakresie potrzeb i konieczności uprawiania sportu,
- propagowanie alternatywnych rozwiązań spędzania wolnego czasu,
- przygotowanie uczniów do prowadzenia zdrowego stylu życia,
- poznanie najbliższego środowiska,
- przyjemne i pożyteczne spędzenie czasu.
Opiekunowie:
Ewa Krawczyk, Maciej Piszczałkowski, Piotr Kaźmierczak